Boende i Dubai

Hitta boende av kvalitet genom våra experter!

Topp 50 lägenheter i Dubai

Lägenheter och Apartments i Dubai

Det var några år sedan nu som jag besökte Dubai i Förenade Arabemiraten, men jag har bestämt mig för att jag måste återvända dit någon gång, för jag blev väldigt förtjust i den staden. Framför allt älskade jag det där mångfasetterade och för mig, med mina referensramar och fördomar, det fullständigt motsägelsefulla.

Boendet

När jag reser på egen hand, utan barnen brukar jag försöka att planera så lite som möjligt. Jag villvälja ett hotell som ser trevligt ut på plats så jag reser då ofta utan hotell bokat. Ibland väljer jag bort hotell och bor i stället i privata boenden. När det gäller just den gången i Dubai så visade det sig vara ett dåligt beslut. När jag kom fram på kvällen så var alla hotell fulla och det slutade med att jag fick ta en taxi till en intilliggande stad: Sharjah. Jag hade hört att det skulle vara så billigt i Dubai, så en stor del av reskassan gick åt direkt till det här hotellrummet, som var väldigt fint, men alltså mycket dyrare än jag hade planerat. Nästa dag åkte jag in till Dubai igen för att försöka finna ett hotell, men till alla hotell jag kom meddelade man att det var fullt. Folk berättade för mig att det pågick ett stort internationellt teknologiskt event med folk från hela världen som besökte staden. Till slut hittade jag ett hotell som hade ett rum endast över natten, så jag sov där och då var ungefär halva reskassan slut efter mina första två nätter, trots att jag skulle stanna i cirka tio dagar… Min plan var att shoppa loss i Dubai och jag började bli ganska besviken. Jag gick ut på gatan och stoppade till slut en man som hade en coca-cola-lastbil och frågade om han visste var det fanns ett BILLIGT ledigt hotell. Han frågade i vilken prisklass jag hade tänkt mig och jag nämnde en summa jag tyckte lät rimligt. ”Inga problem” meddelade mannen som erbjöd sig att köra mig direkt till ett hotell som hans kusin ägde, men som låg på andra sidan staden. Jag skulle inte rekommendera mina egna döttrar att hoppa in i en helt främmande bil, med en helt främmande man, i ett helt främmande land, på andra sidan jorden, men det var alltså det jag själv gjorde!

Väl framme blev jag mycket väl mottagen på hotellet. Hotellet var stort och jag blev visad till ett rum som jag trodde skulle vara ganska litet, med tanke på hur mycket mindre pengar jag erbjudit jämfört med de andra hotellen, men döm om min förvåning när jag kliver in i en hel hotellvåning. Det var två stora rum, med soffor, dubbelsäng, dubbelgarderob, tv, stort kylskåp, badrum med badkar, dusch, dubbelhandfat etc. Det var stora fönster, dock ingen toppen utsikt, men man kan ju inte få allt. Jag var supernöjd. Visserligen såg hotellet mer slitet ut än de andra två jag bott på, men det var rent och fräscht och mycket rymligt. Det visade sig sedan också att där fanns en stor takterrass med pool där det var en helt fantastiskt utsikt över en stor del av Dubai. Under den tid jag var kvar i Dubai var jag den enda person i poolen och uppe på terrassen varje dag, vilket gjorde att det kändes extra lyxigt. Lite som att ha den där poolen för sig själv.

Oväntade möten

Min resterande tid i Dubai blev helt fantastisk!! ”Coca-cola-mannen” kom varje dag till hotellet och kollade till så jag hade det bra, vilket jag verkligen hade! Han bjöd även hem mig till sin familj som bestod av hans fru och dotter och det visade sig då att mannen och hans familj kom från Indien. De berättade för mig om sina liv och det blev en helt fantastisk middag hemma hos dem i en närliggande stad som de bodde i. Det är sådana oväntade bjudningar och möten som gör att jag älskar att resa. Vi fortsatte faktiskt att hålla kontakten i flera år efter min resa. ”Coca-cola-mannen” fortsatte besöka mitt hotell varje dag tills jag reste och min sista dag i Dubai kom han och lämnade en hel väska fylld av coca-cola-reklam-produkter till mina barn.

Shopping

Min första heldag i Dubai, då när jag bytte från ett dyrt hotell i Sharjah till ett annat dyrt i Dubai, sökte jag upp lite shoppingcenter. Det fanns ett som var rätt nära mitt hotell där jag gick och spanade in shoppingen. I centret fanns både ett IKEA och ett H&M och det tyckte jag var lite roligt, men när jag kollade in priserna i det här överdimensionerade centret upptäckte jag att priserna var minst lika höga som de i Sverige och funderade på hur det kom sig, när jag fått höra av så många innan min resa att det skulle vara så väldigt billigt i Dubai. Jag hade ju inte heller kommit till Dubai för att shoppa på IKEA och H&M.

När jag nu hamnat på ”andra sidan Dubai” insåg jag att det här var områden där priserna hade en helt annan nivå. Shoppingcenterna var lika stora, lyxiga och höga som de jag besökt de första dagarna, men priserna låg alltså på en helt annan nivå. Jag hittade både stora centrum, men också charmiga bakgator med små, personligt inredda butiker. Överallt var det så billigt att jag häpnade!

För er som gillar shopping och att se storslagna byggnader kan jag verkligen rekommendera Dubai!! Varmt och skönt var det också, ett litet minus för att de hade luftkonditionering i varje liten butik, vilket gjorde det lite kyligt att gå sommarklädd och shoppa, men det var helt underbart att komma ut från affärerna till den härliga värmen. En av dagarna gick jag till ett närliggande shoppingcenter och vaxade benen. Det gick snabbt, var mycket billigt och blev väldigt bra. Jag skulle gissa att den mesta skönhetsvården ligger på bra prisnivåer i Dubai.

Jag frågade ”Coca-cola-mannen” om något som kallas för ”Gold Souk” (=Guldmarknad) i Dubai som jag hört talas om och han förklarade hur jag skulle ta mig dit. Jag åkte till Deira Gold Souk. Dubai kallas för övrigt för The City Of Gold. I Deira Gold Souk kunde jag verkligen shoppa loss. Om priserna varit låga i de shoppingcenter som låg nära mitt hotell, så var det ändå dyrt jämfört med var jag nu hamnade. Dels var guldpriserna låga, men även om det hette ”Gold Souk” så fanns det enormt mycket mer än guld. Det var som en helt vanlig enormt stor marknad, med vanliga affärer och med ovanligt många guldstånd och guldaffärer. Jag kom till Dubai med i princip ett handbagage, då jag hade planerat att köpa nya resväskor och kläder, skor och allt till familjen. I Deira Gold Souk fick alla mina fyra barn nya skor och klockor och en hel del annat också, för den delen.

En annan dag hittade jag en annan marknad, som jag inte minns namnet på, men där köpte jag en massa tyger av bra kvalitét och en massa ”krimskrams”. Till exempel en massa hårtofsar i olika färger och modeller till mina barns hår. Jag tror jag köpte ett par hundra hårtofsar och hårspännen den dagen. Ja, kort sagt, det finns massor att handla i Dubai. Elektronik fanns det hur mycket som helst av och jag köpte världens minsta kamera på min resa. Den var så liten att den hängde i en liten nyckelring och den gav skapliga foton.

Mat

Det arabiska köket går inte av för hackor! Jag älskar Meze, de olika blandningarna av röror som man kan doppa gott, färskt arabiskt bröd i och även kolgrillat kött till detta. Jag besökte bland annat en libanesisk restaurang i närheten av hotellet där de på kvällen hade magdansöser som stod för underhållningen. Jag upplevde inga problem med att resa som ensam kvinna förrän min allra sista dag, när jag fick många ”erbjudanden” av olika män i bilar som stannade och trodde jag var prostituerad från Öststaterna, vilket tydligen var rätt vanligt i Dubai. Att gå ensam på restaurang kan säkert ha setts lite udda, men det var ingen som påtalade det eller ifrågasatte mig. Själv passade jag på att njuta av egentid från barnen och av den arabiska atmosfären. Det fanns en hel del restauranger att välja på i Dubai, men jag provade mest den arabiska maten, både som snabbmat och de lite bättre restaurangerna. Fördelen med Meze tycker jag är att om det är något man inte är så förtjust i, så finns det så många fler röror att tycka om, så det gör inget om man ratar en.

Utflykt

Kamelutflykt känns som ett ”måste” när man är i Dubai. Det finns flera olika utflykter att åka på och kamelridning var en sådan. Rida kamel i öknen är inte något vi nordbor är bortskämda med, så om man besöker Dubai tycker jag verkligen man ska passa på. Burj Al Arab anses vara världens lyxigaste hotell, men det ska också fungera som turistattraktion och det ska finnas flera sevärdheter där, men de avstod jag ifrån, till förmån för mer shopping!

Språket

Officiellt är språket arabiska, men all textning är dubbelspråkig, både på arabiska och engelska. Det innebär att alla vägskyltar textas på både engelska och arabiska, alla priser skrivs med både arabiska siffror och bokstäver och med engelska. De TV-program som är på engelska, textas på arabiska, de TV-program som är på arabiska, textas på engelska och när de visade ett spanskt program så körde de dubbel textning. Det var mycket bekvämt och intressant att besöka ett arabiskt land där man ändå kunde hänga med i alla texter och liknande på grund av tvåspråkigheten.

Övrigt

Det jag tyckte allra mest om med Dubai är att det som jag upplevde som ”motsägelsefullt”. Att kvinnor som var helt beslöjade, ändå rattade sprillans nya bilar, pratade i mobiler av senaste modell. Det finns så mycket fördomar om muslimska kvinnor i Sverige och jag upplevde det som mycket ”förlösande” att se moderna, frigjorda kvinnor som bar slöja i alla format, storlekar och modeller. Det var lätt att förstå att Dubai har gott om rikedomar. Byggnaderna var fantastiska, jag såg inte en risig eller ens en halvrisig bil på hela min resa. Till och med taxibilarna hade vita skinnsäten, hade air kondition, var rostfria och såg helt nya ut. Allt såg lyxigt och fint ut. Om jag blev rätt informerad så behöver man inte betala skatt om man kommer ifrån och bor i Förenade Arabemiraten, däremot förstod jag både på ”coca-cola-mannen” och andra jag mötte att det var mycket svårare förhållanden för invandrare i landet. Jag tror även att skolorna var gratis, men detta gällde då inte invandrare och samma med att slippa skatta, det gäller bara de med medborgarskap i Förenade Arabemiraten och det ska det tydligen vara omöjligt eller näst intill att få för invandrare, om jag är rätt informerad.

Jag rekommenderar verkligen folk omkring mig att resa till Dubai, särskilt om man gillar storstäder. Shoppingen har jag inget att klaga på, det fanns något för alla, både vad gäller utbud av varor och när det gäller prisnivåer. Jag hade dock gärna satt mig in i kulturen mer och försökt lära mig av det samhälle jag besökte, men det är svårt att hinna allt på 10 dagar, men jag hoppas absolut få chansen att besöka Dubai igen i framtiden.

Vi är Wimdu…

Wimdu är Europas största marknad för privat boende. Med över 350.000 bostäder i över 150 olika länder kan du med säkerhet hitta det bästa boendet.

bookings guests properties numbers review triple-check save
  • Mer än 10 miljoner bokade nätter

Europas största portal för stadslägenheter.

• Wimdus trippelkontroll

I vår tredelade kvalitetskontroll ingår besök på plats.

• Trustpilot

Vårt betyg på Trustpilot är
    Utmärkt (8.9/10)

…och vi älskar våra lägenheter